Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Værdigrundlag

Det fælles pædagogiske grundlag

Den pædagogiske læreplan i Adventskirkens vuggestue er udarbejdet med udgangspunkt i et fælles pædagogisk grundlag, der er drøftet og kendt af alle i personalegruppen. Det pædagogiske grundlag er kendetegnende for den forståelse og tilgang, hvormed der arbejdes med vuggestuens kerneopgaver; børns trivsel, nærvær, omsorg, læring, udvikling og dannelse.

Børnesyn

Børnesynet i Adventskirkens vuggestue tager udgangspunkt i en anerkendende og inkluderende tilgang til det enkelte barn og det fællesskab som barnet indgår i. Det er en grundtanke i det pædagogiske arbejde, at det at være barn har værdi i sig selv. Alle børn er unikke og kommer med forskellige baggrunde og opvækstvilkår. For at give alle børn lige muligheder for personlig udvikling tager personalet udgangspunkt i det enkelte barns nærmeste udviklingszone, og derved skabes de mest optimale muligheder for at støtte op om barnets udvikling gennem en tilpasset pædagogisk praksis.

Dannelse og børneperspektiv

Børn skal høres og tages alvorligt som led i starten på en dannelsesproces og demokratisk forståelse. Derfor holder vi samling hver dag, hvor alle børn bl.a. skiftes til at række hånden op og sige ”ja” hvis man kan når vi taler om hvem der er kommet i vuggestue. I samlingen er fokus ligeledes på at komme med sit bidrag f.eks. til valg af sang, lytte til hinanden og gennem drøftelser og bidrage til et fælles emne. Her styrkes børnenes deltage i demokratiske processer, som at vente på ”tur”. En forståelse for demokratiske processer er en vigtig del af børnenes dannelsesprocesser, og også her tager vi udgangspunkt i det enkelte barn og dets kompetencer. Udviklingen af børnenes evne til selvbestemmelse og medbestemmelse er et vigtigt omdrejningspunkt for det daglige pædagogiske arbejde i vuggestuen.

Leg

Leg har en værdi i sig selv og er en gennemgående del af det pædagogiske arbejde i vuggestuen. I vuggestuen arbejder vi med en inkluderende tilgang til børnegruppen, hvor personalet kontinuerligt støtter op omkring selve legen, børnenes interesseområder, og hvor personalet synliggøre barnets ressourcer og styrker overfor gruppen og for barnet selv. Vi støtter ligeledes barnet i at invitere og blive inviteret ind i en leg.

I vuggestuen forholder personalet sig aktivt til deres position i forhold til børnenes leg, dette i forhold til om de skal være foran, ved siden af eller bagved og støtter op om legen. Når personalet er ved siden af barnet i legen, er den voksne aktivt deltagende i legen på barnets præmisser, og det kræver vedholdenhed og tid. Ovenstående skabes gennem en struktureret hverdag, hvor alle voksne ved, hvad der forventes af dem og hvornår.

Læring

Den styrkede pædagogiske læreplan tager udgangspunkt i de tre læringsrum i vuggestuen: rutiner, planlagte aktiviteter og børneinitiereret leg. I vuggestuen har vi anlagt et bredt læringsbegreb, hvor læring sker hele dagen gennem en vekselvirkning mellem relationer, omverdenens krav, barnets og andres forventninger til barnet samt barnets egen deltagelse og respons på disse. De fysiske og psykiske rammer har ligeledes indflydelse på barnets mulighed for at tilegne sig relevant læring.

Det er personalets rolle at sikre, at børnene har mulighed for at tilegne sig den relevante læring, hvilket sikres gennem at inspirere og udfordre det enkelte barn til at undersøge, stille spørgsmål samt reflektere over egne følelser, tanker og handlinger i den udstrækning barnet formår at give udtryk for dette.

Børnefællesskaber

Leg, dannelse og læring sker især i børnefællesskaber, og derfor er det vigtigt, at organisering af pædagogiske læringsmiljøer sikrer, at alle børn har mulighed for aktiv deltagelse. Det er personalet, der er ansvarlig for dette, og derfor er den voksnes position i forhold til børnefællesskaber særdeles vigtig. Derudover forudsætter det pædagogiske arbejde med børnefællesskaber, et indgående kendskab til børnegruppen og det enkelte barns udvikling.

Derudover er det vigtigt, at børnene har daglig kontakt med andre børn og mulighed for at danne relationer og venskaber med andre børn, idet venskaber udvikler børnenes sproglige, følelsesmæssige, kulturelle og sociale kompetencer samt er med til at styrke dannelsesprocessen og demokratiforståelsen hos det enkelte barn.

Pædagogisk læringsmiljø

I vuggestuen arbejder vi struktureret og med udgangspunkt i evalueringen af igangsatte tiltag på at etablere læringsmiljøer gennem hele dagen, hvor alle børn har mulighed for aktiv deltagelse og relevant læring. Vi har i vuggestuen gennemgået hele dagen for at sikre, at der kontinuerligt er læringsmiljøer, som sikrer børnene mulighed for læring dagen. Det er lige fra rutinen omkring morgenmaden, det er rumme egne og andres følelser, når der skal siges farvel til mor eller far, at give plads til de børn, der kommer efter en selv, aktiv deltagelse i samlingen og de voksenstyrede aktiviteter om formiddagen og morgenen.

Børnene deles dagligt op i mindre grupper, voksenstyret, for derigennem at skabe mulighed for fordybelse, aktiv deltagelse i legen/aktiviteten, øvelse i forhandlingsmetoder og muligheden for relations dannelse.

Det pædagogiske læringsmiljø er en kombination af rutiner, voksenstyrede aktiviteter og børneinitieret leg, og gennem observationer, refleksioner og et kontinuerligt evalueringsmiljø som skabes for at alle børn kan deltage aktivt i de tre læringsrum. Målene i denne pædagogiske læreplan for Adventskirkens vuggestue omhandler derfor læringsmiljøerne og ikke det enkelte barn.

Forældresamarbejde

I Adventskirkens vuggestue tager vi udgangspunkt i Københavns Kommunes pejlemærke ”forældrepartnerskab”. Vi ser forældre som en ressource i forhold til samarbejdet om deres børn, og det gode forældrepartnerskab har fokus på at styrke barnets trivsel, læring, udvikling og dannelse. Derfor er det vigtigt, at personale og forældre indgår i et tæt og ligeværdigt samarbejde omkring det enkelte barns udvikling og trivsel. Vi holder forældresamtaler, kort tid efter at barnet er startet i vuggestuen og en gang om året og ved behov. I den første samtale tages oftest udgangspunkt i barnets vaner, rutiner, behov osv. samt en drøftelse af barnets trivsel og nærmeste udviklingszone.

Vi inviterer forældrene til aktivt at deltage i vuggestuens pædagogiske projekter, og vi ser alle forældreinitiativer som en ressource og gave til vuggestuen. Derudover inviterer vi forældrene til arrangementer som sommerfest og Lucia hvor de 30 ældste børn går Lucia for alle over i salen. Derudover holder vi forældremøder, og har et aktivt forældreråd og en klyngebestyrelse, som er i konstant dialog med lederen, personalegruppen og de øvrige forældre.

Børn i udsatte positioner

I Adventskirkens vuggestue prioriterer vi forskelligheden og hylder mangfoldigheden. Vi tager derfor udgangspunkt i København kommunes pejlemærke ”inklusion og fællesskab”. Det er en integreret del af pædagogikken i vuggestuen og tilrettelæggelsen af dagen og læringsmiljøer, der sikrer, at alle børn har mulighed for aktiv deltagelse og tilegnelse af relevant læring. Alle børn skal opleve at være en del af et socialt fællesskab, og det er personalets ansvar at sikre, at det enkelte barns kompetencer og ressourcer kommer i spil i en sådan grad, at både barnet og de andre børn oplever det enkelte barn som værdifuldt og uundværligt for fællesskabet. Derudover skal alle børn udfordres og opleve mestring i lege, rutiner og aktiviteter. I de situationer hvor vi har et barn som har brug for ekstra indsats, har vi mulighed for at sparre med vores ressourceteam og sammen med forældrene finde en indsats som er relevant for barnet.