Om Vuggestuen

Adventskirkens vuggestue er en selvejende vuggestue som siden 2018 har været en del af den selvejende Klynge BV3. I vores lille klynge er der udover Adventskirkens vuggestue, tilknyttet 3 børnehaver. Vuggestuen er normeret til 72 børn og der er 21 pædagogiske personaler samt faste vikarer ansat i vuggestuen.

Vi har 6 børnegrupper: Haletudserne med 13 børn, Krudtuglerne med 11 børn, Bavianerne med 11 børn, Muldvarperne med 10 børn, Bjørnebanden med 11 børn og Kaktusserne som er vores storbørnsgruppe med 16 børn. Vuggestuen har sine egne bygninger, egen legeplads og mulighed for at sætte klapvogn/barnevogn i kælderen når børnene afleveres om morgenen. Vi er ude så meget vi kan og i alt slags vejr, da vi ser uderummet og naturen som et vigtigt læringsrum. Derudover har vi adgang til en stor sal, som vi bruger i vinterhalvåret til rytmik med børnegrupper på tværs af stuerne.

I vuggestuen er der særligt fokus på nærvær og omsorg som er en forudsætning for at kunne trives, udvikle- og dannes. For at børn kan udvikle sig, så skal de føle sig trygge. Derfor er tryghed og omsorg nogle af nøgleordene for den pædagogik, vi praktiserer i vuggestuen. Trygge børn tør udforske omverdenen og udfordre sig selv motorisk, sprogligt og socialt. Det pædagogiske personale i vuggestuen støtter op om dette ved at være et trygt og professionelt alternativ til den tid, hvor forældrene ikke har mulighed for at være til stede i børnenes liv.

Vi arbejder ud fra en anerkendende pædagogik, hvor udgangspunktet er, at alle børn, forældre og ansatte skal føle sig set, hørt og forstået i hverdagen. I en anerkendende pædagogisk hverdag sættes alle børn i et positivt lys, og personalets rolle er at fremme børnenes oplevelse af grundlæggende tryghed. Udgangspunktet for relationen mellem børn og personale er, at der altid er en mening bag børnenes handlinger, og derfor må den anerkendende voksne forsøge at sætte sig i barnets sted, når fx konflikter skla løses.

Vores hverdag og rutiner er indrettet så alle børn har mulighed for at bidrage til børnefællesskaberne og for at komme til orde  ved samlinger, rutiner, voksenstyrede aktiviteter, måltider osv. I arbejdet med læreplanerne, herunder rutiner og voksenstyrede aktiviteter har vi børnene i centrum, og der er fokus på processen og barnets mulighed for deltagelse og medbestemmelse. Der er fokus på den sproglige udvikling, børnenes mulighed for deltagelse i de børneinitierede legefællesskaber. Vi forsøger dagligt at skabe tid og ro til fordybelse for alle børn.

Vi har et tæt samarbejde med forældregruppen og forældrerådet. Klyngebestyrelsen har et tæt samarbejde med lederen i vuggestuen og er derfor naturligt med inde over mange af de beslutninger der har betydning for vuggestuen og børnenes dagligdag.